Friday, November 26, 2010

Old people


Kenapa bila difikirkan balik ada jer manusia yang tidak tahu ape tu hormat menghormati? Hurm dah selama aku wujud di dunia ini baru aku mengerti knape sume ni bisa terjadi. Sume ini berlaku kerana ego terhadap dirinya sendiri. Sebagai orang muda perlulah menghormati mereka yang tua bukannya berlagak angkuh terhadap mereka.
Satu hari tu, aku betul2 hairan bila aku melihat sendiri seorg pemuda memaki hamun seorg org tua atas salah sendiri. Nak pendekkan cite pak cik tu nk naek bas pastu pemuda ni tgh pegang botol air, yng tutup dye x ktat pastu ngah jalan smbil borak2 ngan awek dye, tgk2 dye terlanggar la pakcik tu, then botol tu jatuh n air dari botol tu tumpah keluar. Only pasal air tu dye maki pak cik tu. Xde sedikit ke rasa bersalah bile dh wat cmtu. Ikut hati, aku dh maki balik pemuda tu(poyo plak). Tp  Harap jer hensem pemuda tu tp perangai haprak. Org melayu plak tu. Bercakap dengan org gune lu, gua ape cite ni dh mcm samseng plak. Klau dh rse samseng sngt jd mafia jer xyah nk jd hero kampong kat tgh2 bandar ni. Nape la dulu xd pendidikan sivik or moral tok org2 seperti ni.

Tolong la hormati mereka yang tu ni,terutama ibubapa kite. Orang selalu kate" yang tua dihormati yang muda disayangi" tp yg berlaku skng ni "yang tua pergi mati yang muda nk eppy2". Aku harap dorg akan insaf stu hari nnt. Begitu juga ngan aku ni. Amik iktibar tentang ape yang berlaku depan mata ni.

No comments:

Post a Comment